vrijdag 3 juli 2015

Dag 07 bis San Sosti



De conservator van het archelogisch museum staat me op te wachten om me kast per kast te laten zien wat er in de omgeving gevonden is van 3000 jaar menselijke aanwezigheid. Voor het kroonstuk, een Griekse hakbijl, La Secure Martello diKyniskos uit de 6de eeuw voor Christus, moet hij me tevreden stellen met een replica van het orgineel. Het origineel is op mysterieuze wijze in een kast van het Britisch Museum in Londen terecht gekomen, een hakbijl met pootjes. 

Van Ver
Vanop de rocca zie ik in de verte het Santuario van Pettoruto liggen dat stamt uit de Byzantijnse periode. Maar je moet door de diepe vallei van de fiume Rosa om er bij te komen. Het santuario is volledig aangepast aan de huidige traditie van pelligrinao, zodat er van de oorspronkelijke constructie niet veel meer te bespeuren valt. Maar het is toch de moeite waard in zijn huidige context. 400 meter hoger trek ik nog naar de site Artemisa, een Neolitische religieuse plaats op een heuveltop uit het derde millenium voor Christus. Maar behalve een bord: Hier ist! valt er niets te bespeuren.
Van dichtbij













San Sosti is nog voor iets anders bijzonder. Hier werd samen met in het stadje Grisolia tot voor kort occidentaals gesproken.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten